De Mazda 6 van modeljaar 2009 en 2010 heeft een probleem met een dwarsbalk in het chassis. Die kan corroderen, vooral in regio’s waar zout wordt gebruikt om in de winter de weg vrij te houden. Dat komt omdat de betrokken balk onvoldoende dik gelakt is. Het effect is echter niet min, want de balk is cruciaal. De corrosie tast de stevigheid van de balk aan de passagierszijde aan, waar ook een geleidingsarm van de voorophanging bevestigd is. Dat kan resulteren in een gewijzigde uitlijning van de stuurinrichting. Maar de balk kan ook breken, bijvoorbeeld wanneer bij hoge snelheid door een put wordt gereden. Het is onwaarschijnlijk dat de bestuurder dan z’n voertuig nog onder controle kan houden.
Terugroepactie?
In de VS worden alle betrokken Mazda 6 teruggeroepen, maar daar is de wetgeving strenger dan in Europa. De Auto55-redactie werd nog niet op de hoogte gesteld van terugroepactie in eigen land. Even je dealer aan de oren trekken wanneer je met een mogelijk getroffen exemplaar rijdt, kan wellicht geen kwaad.