Autoconstructeurs pochen en schermen wel eens met de miljarden die ze investeren in nieuwe projecten. Maar een groot deel van de ontwikkelingskost wordt gedragen door onafhankelijke leveranciers. Het Duitse ZF, bijvoorbeeld, dat vooral gekend is omwille van z’n transmissies.
Diversifiëren is noodzaak
De toeleverancier vergroot z’n jaarlijkse ontwikkelingskost, die nu reeds ruim € 2 miljard bedraagt, aanzienlijk. Het bedrijf wil zich immers toespitsen op nieuwe technologieën. Een diversificatie die niet onbelangrijk is, nu het ernaar uit ziet dat minder en minder wagens in de toekomst gebruik zullen maken van een conventionele transmissie.
Eigen auto?
ZF werkt zelfs aan een complete auto. Of liever, een bestelwagen. Door accu’s gevoed en - kan het nog anders? - voorzien van autonome rijfuncties. Tegen 2020 moet die potentiële concurrent voor de VW Crafter en de Ford Transit klaar zijn. Het bedrijf is naar eigen zeggen al met verschillende potentiële klanten in gesprek. De komende vijf jaar investeert ZF nog eens € 12 miljard in autonome en elektrische technologie.