De Frans-Japanse alliantie schakelt over op Android. Dat is deze week bekend gemaakt. Vanaf 2021 zullen de merken en modellen van de groep, waaronder die van Renault, Nissan en Mitsubishi, voorzien zijn van een intelligent infotainmentsysteem dat gebruik zal maken van het besturingssysteem van mediagigant Google.
De overeenkomst past in het Alliance 2022 midelllangetermijnplan. Daarin wordt een tandje bijgestoken voor wat de noordelektronica betreft. De merken van de groep zijn op dat vlak geen hoogvliegers. Via Google moeten extra applicaties (via Google Play Store), spraakbediening (Google Assistant) en kaarten met graphics van topkwaliteit ter beschikking van de klant worden gesteld. De op Google gebaseerde systemen zullen hun compatibiliteit met apparaten met andere besturingssystemen, zoals Apple iOS, behouden.
Het plan Alliance 2022 richt zich op een toename van de verkoop van de merkengroep. Tegen 2022 wil het jaarlijks meer dan 14 miljoen nieuwe auto’s verkopen. Daartoe zullen ook 12 nieuwe emissielose elektrische voertuigen horen.