Terwijl Volkswagen en Skoda eerst hun SUV voor het C-segment introduceerden, deed zustermerk Seat het eerst met een kleintje. Maar daar komt nu verandering in. De Tarraco - de middeleeuwse naam van de stad Tarragona - is de tegenhanger van de VW Tiguan en de Skoda Kodiaq. Verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen. Het wordt ook meteen de topper uit het gamma. Seat miste de jongste tijd een vaandeldrager.
De grootste Seat van allemaal
De Tarraco zal gebouwd worden op een lange variant van het MQB-A-onderstel. Het overgrote deel van alle producten van de VW-Group draagt daar componenten van. Het chassis wordt, wellicht optioneel, verrijkt een gestuurde demping. Van de snuit die de jongste designevolutie van de Seat-grille en lichtunits etaleert, tot de staart met relatief lage laaddrempel meet deze SUV 4,73m terwijl de hoogte beperkt blijft tot 1,66m. Moderne SUVs zijn wat minder hoog om het frontale oppervlak te beperken. Dat helpt verbruik en uitstoot onder controle te houden en is ook heilzaam voor het weggedrag. Dat moet immers dat van een conventionele auto benaderen.
Met digitaal instrumentenpaneel
In het interieur moeten horizontale lijnen de breedte benadrukken. Natuurlijk vind je er de gekende VW-bedieningselementen in combinatie met een ver doorgedreven ergonomie. De Tarraco neemt niet alleen knopjes en het centrale display uit de rijk gevulde voorraadschabben. Hij zal ook uitpakken met een digitaal instrumentarium. Tegen een meerprijs, nemen we aan.
Veiligheidsvoorzieningen
Seat mikt op een topscore bij de EuroNCAP-crashtests. Elke Tarraco heeft daarom bekende systemen als een automatische noodrem met voetgangerdetectie en een rijstrookassistent aan boord. Dodehoekwaarschuwing, verkeersbordenherkenning, een fileassistent en een radargestuurde cruise control zullen op de optielijst staan.
En onder de kap?
Er zullen twee benzinemotoren worden aangeboden: een viercilinder 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk die gekoppeld wordt aan een manuele zesversnellingsbak en voorwielaandrijving en een 2.0 die zijn 190 pk vermogen via een DSG 7-bak en vierwielaandrijving overbrengt. Er zijn ook twee dieselopties, allebei 2.0 TDI’s, met respectievelijk 150 en 190 pk. De versie met 150 pk kan gekoppeld worden aan voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak of aan de DSG-7-vierwielaandrijving-combinatie. De krachtigste dieseluitvoering kan enkel besteld worden in combinatie met integraalaandrijving en de automatische zevenbak. Op een later tijdstip zal de Tarraco ook leverbaar worden met ‘alternatieve aandrijftechnologie’.
Wanneer?
De Tarraco komt ‘begin 2019’ op de markt. Reken op een Belgische marktintroductie tijdens het Autosalon van Brussel 2019.