Na een eerdere vertraging, naar verluidt veroorzaakt door het feit dat Audi-topman Rupert Stadler in de cel werd gegooid (waar hij nog altijd zit), stelde het merk met de vier ringen nu officieel z’n elektrische cross-over voor. Niet in Brussel, waar het model wordt gebouwd en zoals eerst was gepland, maar in San Francisco. De nieuwe Audi mag meteen de mouwen opstropen want inmiddels vinden we in het segment niet alleen de Tesla Model X, maar ook de Jaguar I-Pace en Mercedes EQC.
De eerste
Audi claimt met de E-Tron het eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel van het merk. Daarmee ziet het wel de R8 E-Tron over het hoofd. Die flopte, maar hij was wel in productie. Maar kom, terug naar deze nieuwe crossover. Eentje die 4,90m lang is, 1,93m breed is en 1,66m hoog reikt. Aan boord is er ruimte voor vijf inzittenden, terwijl de plaats voor bagage vergelijkbaar is met die van andere ruime Audi’s. Een erg concreet cijfer is dat niet en dat is een constante doorheen het persbericht van het merk. Dat vermeldt immers evenmin een concreet vermogen, concrete prestaties of een rijbereik.
Wat weten we wel?
We ontfutselden wel dat de E-Tron in minder dan 6 seconden naar 100km/u moet kunnen, dat hij 200km/u als topsnelheid heeft en dat hij met z’n 95kWh accu een kilometer of 400 ver moet geraken. Mede dankzij een elektrohydraulisch remsysteem - een primeur - dat in 90% van alle vertragingen louter de weerstand van de elektromotoren gebruikt en zo ook nog energie recupereert.
Een van de highlights is ook het gebruik van de Audi virtual mirrors (optioneel waar toegelaten). Deze buitenspiegels verminderen de luchtweerstand en tillen digitalisering naar een nieuw niveau. Het navigatiesysteem werd voor de gelegenheid ook wat slimmer: het geeft nu ook geschikte laadpunten aan.
De eerste leveringen in Europa staan voor begin 2019 gepland.