Afgelopen zomer lanceerde Jaguar de elektrische I-Pace (test hier). Een auto die nu, wil het bedrijf daar een succes van maken, zo goed mogelijk onder de aandacht moet blijven. Maar de Britten ziet niet om een stunt verlegen. Ze reden daarom van Londen naar Brussel om de capaciteit van de accu en het rijbereik (at volgende de WLTP-cyclus 472km bedraagt) te onderlijnen.
Onder het kanaal
De Jaguar I-Pace reed de volledige afstand van 369km van Brussel. Ook onder het kanaal. Normaal rijden daar enkel een trein, maar de Britten wisten goedkeuring los te peuteren om via de sercivetunnels door te rijden.
Met Jaguar-ingenieur Stephen Boulter achter het stuur, kwam de I-Pace veilig uit de tunnel bij Calais en vervolgde de reis naar onze hoofdstad. Hij kwam aan in Brussel met een resterende batterijlading van acht procent - genoeg om nog eens 32 km te overbruggen.
Energie
Jaguar zegt er snel bij dat de I-Pace bij aankomst aangeeft waar je een stopcontact kan vinden en onderweg aangeeft hoeveel extra rijbereik je kan creëren door bepaalde systemen - de airco bijvoorbeeld - uit te schakelen.
De Britten onderlijnen ook nog eens dat de energie die tijdens de rit werd verbruikt overeenkomt met wat een windturbine door nauwelijks 41 omwentelingen genereert. Amper twee minuten heeft zo’n turbine daarvoor nodig. Als het waait, tenminste.