Er werd de afgelopen jaren veel meer geschreven over de merken van de Volkswagen-groep dan gebruikelijk was. Dat had veel, zo niet alles, te maken met de immer uitdijende gevolgen van het dieselgate-schandaal. Het bedrijf zelf probeert dat achter zich te laten met een nadruk op nieuwe modellen en elektrische mobiliteit. En het zit op koers om 2018 af te sluiten met nieuwe recordcijfers.
Meer dan 10 miljoen per jaar
Tijdens de eerste 8 maanden van het jaar verkocht het 7.302.500 voertuigen over de hele wereld. Dat is een stijging van 7,5 procent ten opzichte van januari-augustus 2017.
Europa blijft de grootste markt van de Groep, goed voor 3.155.400 nieuwe autoverkopen tot nu toe, een stijging van bijna 10 procent, gevolgd door Azië, waar het een stijging van 6.8 procent noteerde. Noord-Amerika volgt daarop, met 631.500 leveringen. Daar krimpt de afzet met 0,2%. Zuid-Amerika completeert de opsomming met een toename van 13,3%.
Volkswagen op kop
Volkswagen blijft nog steeds het populairste merk van de groep. Dit jaar verlieten al 4.137.900 auto’s met dat logo de fabriek. Audi staat op twee, met 1.268.600 leveringen. Skoda en Seat stegen eveneens met respectievelijk 11,4 en 21,9 procent, waarbij 844.200 en 383.900 auto's werden verkocht, terwijl de leveringen van Porsche met 6,8 procent toenamen tot 176.400 stuks.
De divisie bedrijfsvoertuigen van de VW Group was goed voor 336.000 verkopen van januari tot augustus 2018. MAN en Scania tenslotte dragen nog bij met respectievelijk 85.900 en 60.200 verkopen.