Er bestaat niet zoiets als een echt onafhankelijk merk binnen de VW-Group. Grote technische projecten worden toegewezen aan de ontwikkelingsafdeling van één merk en die technische componenten worden vervolgens voor alle vergelijkbare producten gebruikt. Zo was er één cel die de structuur voor grote SUV’s ontwikkelde. De Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Volkswagen Touareg maken vervolgens allemaal gebruik van identieke componenten. Technische accenten, afstelling en aankleding kan het merk zelf nog bepalen.
Daarnaast zijn de nichemerken van het bedrijf allemaal ondergebracht bij een groter merk. Lamborghini moet bijvoorbeeld verslag uitbrengen aan Audi. Een ondergeschiktheid die misschien ook wel de Audi R8 voortbracht - want dat is eigenlijk een verklede Lambo. Maar dat zou allemaal kunnen veranderen.
Porsche speelt de baas
VW denkt al langer over het herschikken van de merken. Inmiddels ziet het ernaar uit dat Porsche vanaf 1 januari 2019 de lakens bij Lamborghini zal uitdelen. Moederhuis VW wil immers dat meer en meer van z’n sportwagens eenzelfde door Porsche ontwikkelde architectuur bouwen. Geen evidentie voor de Italianen…
Het duurt ongetwijfeld nog lange tijd voor concrete gevolgen van de nakende aanpassing zichtbaar worden. De opvolger van de Aventador staat wellicht voor 2022 op de agenda en de ontwikkeling is zo ver gevorderd dat Porsche de gemaakte keuzes zal moeten respecteren. Met inbegrip van een carbon-intensieve structuur die ingezet kan worden voor de volgende generatie Huracan.
De Italianen kozen naar verluidt al voor het behoud van een atmosferische V12, bijgestaan door drie elektromotoren. Twee bij de voorwielen, één aan de achterzijde. Alles bij elkaar zou dat de Huracan meer dan 1.000pk moeten opleveren.
Koerswijziging
Met de nakende overname door Porsche, wakkeren geruchten over een nieuwe instap-Lambo meteen weer aan. Daarin zou de Duitse sportwagenspecialist meteen een nieuw aluminiumintensief modulair platform kunnen gebruiken dat voor sportwagens in de hele VW-familie wordt ontwikkeld. Bovendien is het nog niet te laat om de ontwikkeling van de volgende generatie Huracan bij te sturen.