In 2014 introduceerde Nissan de Pulsar. Een hatchback die uitkomt in het fel bevochten C-segment en daar de degens moet kruisen met zwaargewichten als de VW Golf, Peugeot 308 en Renault Megane. En dat lukt niet, zo blijkt.
Grijze muis
We oordeelden in 2014 dat de Pulsar (test hier) uitstraling en karakter miste. We zetten hem in 2015 zelfs op een lijst met de saaiste auto’s die je kan kopen. Degelijke praktische eigenschappen bleken onvoldoende om die tekortkomingen te compenseren en de verkoopaantallen blijven ver onder de verwachtingen van de fabriek. Dat een Pulsar in het wild niet zelden voorzien is van een stickertje van een verhuurbedrijf is een veeg teken. Daar dumpen autobouwers immers graag hun overschotten.
In Engeland verkoopt de invoerder inmiddels dubbel zo veel exemplaren van de elektrische Leaf dan van de conventioneel aandreven Pulsar. Die haalt niet eens de helft van de beoogde afzet. Voldoende reden om het model er uit de catalogus te halen. Inmiddels is de tijd ongeveer rijp voor een facelift, maar ook daarover vernamen we nog niets.