De autosector denkt al tientallen jaren aan het vervangen van buitenspiegels door camera’s. Niet onlogisch. Om te beginnen hebben buitenspiegels behoorlijk ongunstige fysieke eigenschappen. Ze vangen hopen wind, genereren windruis en hoewel ze je laten zien wat er achter je gebeurt, belemmeren ze zelf ook het zich rondom. De jongste jaren werd het er overigens niet beter op. Regelgeving verplichtte immers nog grotere buitenspiegels - tegen gelijktijdig aangescherpte verbruiksnormen in.
Digitale buitenspiegels
Van de meeste automerken mogen die ondingen weg. Ze vervangen door camera’s bleek echter ook niet zo eenvoudig. De technologie was te duur, onvoldoende robuust en de regelgeving verbood het. De jongste tijd zijn echter een aantal hindernissen weggevallen. En daarom schakelt alvast de Lexus ES over naar digitale buitenspiegels. Op thuismarkt Japan om mee te beginnen, want daar mag het.
Lexus monteert 5” schermen aan de binnenkant waar de buitenspiegels staan. De voordelen van de slankere camerabehuizing - exacte tegengestelden aan de minpunten in de eerste paragraaf - worden gecombineerd met slimme technologie. Op zo’n scherm kan je immers hulplijnen en accenten toevoegen, net als bij een achteruitrijcamera. Lexus zorgt er ook voor dat ze zich automatisch verstellen bij het wisselen van rijstrook bijvoorbeeld, als dat handig zou blijken.
Wereldprimeur?!
Lexus wil graag pluimen in z’n hoed steken. De Toyota-dochter claimt dan ook de wereldprimeur. Met een korrel zout te nemen, want Volkswagen deed het al in 2013 met de XL1. In gelimiteerde oplage, weliswaar. De eerste in grote serie geproduceerde auto met ‘digitale buitenspiegels’ dan? Wel, ook dat is moeilijk te stellen. Audi zal ze immers ook aanbieden op de E-Tron waar de lokale wetgeving het toelaat. Die wordt pas volgende week officieel voorgesteld, maar die loopt inmiddels wel reeds van de band bij Audi Brussels. Lexus begint er naar eigen zeggen pas volgende maand aan.