Subaru’s weten steevast te overtuigen met comfort dat gepaard gaat met uitstekende rijeigenschappen. Bemoeienissen van moederhuis Toyota zorgden ervoor dat er wat karakter sneuvelde de jongste jaren, maar de symmetrische vierwielaandrijving en de boxermotoren die er onlosmakelijk mee verbonden zijn, tekenen nog steeds present.
Boxermotor
Die architectuur is goed voor weggedrag en stuurpret, maar de combinatie scoort wat minder voor wat uitstoot en brandstofverbruik betreft. Daarom wordt al lang naar Subaru hybrides uitgekeken. Van de XV is die er nu. De tweeliter viercilinder boxercentrale wordt gecombineerd met een CVT-automaat en een elektromotor die net geen 14pk en 65Nm levert en - gezien het beperkte vermogen - louter ter ondersteuning wordt gebruikt. Volgens de Japanse verbruikscyclus slurpt die elke 100km niet meer dan 5,2l brandstof uit de tank.
Europa?
Meer efficiëntie staat bij Subaru Europa met zekerheid op de verlanglijst. Daar blijft het echter nog een tijd staan, want de Japanners lijken niet zinnens om de XV e-Boxer te exporteren, ondanks eerdere berichten. Vorig jaar introduceerde het bedrijf op de thuismarkt ook al een Forester e-Boxer die evenmin uitgevoerd wordt.