Audi ziet zich verplicht om de productie van de Audi RS3 Sportback en RS3 Sedan te staken. Dat is te wijten aan de implementatie van de nieuwe WLTP-emissieregeling. Audi bekijkt intussen te mogelijke oplossingen en hoopt begin 2019 de productie van de hot hatch te kunnen hervatten.
Voldoet niet
Uit onderzoek, onder meer van data-analysebureau Jato Dynamics, blijkt dat de gevolgen van de invoering van de WLTP-cyclus aanzienlijk groter zijn dan geschat. Dat wil zeggen dat de verbruiks- en uitstootwaarden van auto’s meer stijgen dan werd geanticipeerd. Voor sommige modellen betekent het dat ze enkele grenswaarden op vlak van uitstoot overschrijden en niet meer verkocht mogen worden. Dat is ook het geval bij de RS3.
Terugschroeven?
Wellicht zal Audi zich genoodzaakt zien om de 400pk en 480Nm sterke 2,5l vijfcilindermotor in vermogen terug te schroeven. WLTP zorgde er binnen dezelfde groep al voor dat de Golf R 10pk’s inboette, dat de instapversie van de Golf GTI werd geofferd en dat de Seat Leon Cupra 10 paarden naar de heuvels zag lopen.
Bovendien betekent de WLTP-regeling, die een meer realistische weergave van reëel verbruik en uitstoot beoogt, voor de consument een feitelijke toename van de belastingdruk. De barema’s voor de berekening werden immers niet aangepast.