Sportieve topmodellen zijn niet langer een privilege van een sedan of een hatchback. Je ziet ze steeds vaker van SUV’s. Dynamisch houdt dat niet zo veel steek, maar als het de verkoopcijfers opkrikt, gaan autofabrikanten filosofische discussies het liefst uit de weg. Skoda komt dus met een Kodiaq RS. Met onder de kap… een diesel.
Met RS
RS staat voor Rally Sport. En daarin is het merk naar eigen zeggen al 117 jaar actief. Wat die sportieve excursies bijdragen aan deze SUV? Je hebt er het raden naar.
Nieuw RS-logo
Skoda heeft de groene ‘V’ in het RS-logo vervangen door een rood exemplaar. Net zoals nagenoeg elke ander sportief model. Ooit. Ter wereld.
Even terug naar die diesel
Ja, de diesel mag dan wel verguisd zijn en sportieve topmodellen worden traditioneel veeleer door benzineversies aangedreven worden, toch zit hier een zelfontbrander onder de kap. Je hebt met zo’n SUV nu eenmaal een hoop volume te verschepen en je kan je in de huidige fiscaliteit geen al te hoge CO2-uitstoot permitteren. En dan is een diesel, vanuit technisch oogpunt, zinniger. Het wordt een 2-liter TDI met dubbele turbo’s. Die stelt 240pk en niet minder dan 500Nm trekkracht ter beschikking van z’n bestuurder.
Update: Skoda gaf een designschets vrij