Wanneer Volkswagen iets in z’n hoofd heeft zitten, zit het niet in de tenen. Kijk maar naar het begin van de zomer. De Duitsers wilden op de Pikes Peak Hill Climb (geschiedenis hier) een nieuw record vestigen. En dat deden ze ook (verhaal hier). Met een elektrische racer die geen spaander heen laat van het vorige record, door Sebastiaan Loeb gevestigd met een Peugeot.
Op de Bonneville Speed Week, een evenement op de zoutvlakten van Utah waar eigenlijk alleen de topsnelheid van tel is, wou Volkswagen nog eens uitpakken. Met een Jetta en een tweeliter (turbo) benzinemotor zou het Duitse merk een gooi doen naar het snelheidsrecord in die prestatieklasse. Daarvoor moet de Jetta sneller gaan dan 336km/u.
Waar was VW?
Die Bonneville Speed Week is inmiddels achter de rug. En er was van Volkswagen geen spoor te bekennen. Ze waren er niet.
Achteraf kreeg de Amerikaanse media van VW losgepeuterd dat hun Bonneville-racer een transmissieprobleem had. De auto had klaar kunnen zijn, maar dan moesten er teveel overuren geklopt worden. Veel te vermoeiend, zo stellen de Amerikanen, en daarom werd de recordpoging opgeschoven naar een evenement in september: de Bonneville World of Speed. Dat is kleiner en trekt minder aandacht, maar VW’s medewerkers zullen op z’n minst goed uitgerust zijn.