Vind je de Renault Mégane RS te braaf? Goed nieuws! Voortaan is er deze Trophy-uitvoering. Daarmee krijg je meer vermogen en een scherper weggedrag.
Waar de reguliere RS een vermogen van 280 pk uit z'n geblazen 1.8 liter viercilinder weet te halen, schopt de Mégane RS Trophy het tot 300 pk. Het koppel stijgt met deze geharde versie van 390 naar 420 Nm, een toename die is gerealiseerd door de turbodruk op te schroeven en het uitlaattraject aan te passen. Vierwielsturing is nog altijd standaard en qua transmissie is er keuze uit zelf poken of dit overlaten aan een automaat met dubbele koppeling.
Tikkeltje sneller
Door het gestegen motorvermogen sprint de 1.420 kilogram wegende Trophy een tiende van een seconde sneller naar de 100 km/u. 5,7 seconden duurt dat in ideale omstandigheden. De topsnelheid ligt op 260 km/u, wat 10 km/u hoger is dan de reguliere versie.
Niet wereldschokkend
De kracht van de Trophy schuilt dan vooral in het scherpere rijgedrag, niet in spectaculair verschillende prestatiecijfers. Dankzij het speciale Cup-chassis, dat rust op 25% stijvere dempers en 30% straffere veren en een tussen de voorwielen gemonteerd doorontwikkeld mechanisch Torsen-differentieel, moet de Trophy zich gedragen als een duracelkonijn op speed. Ook monteert Renault Sport een stijvere anti-rollbar, grotere, gietijzeren remschijven met rode Brembo-klauwen en specifieke 19 inch 'Jerez'-wielen. Optioneel is er lichter lichtmetaal verkrijgbaar, enkel voor de RS Trophy, evenals de nieuwste generatie Recaro-stoelen met Alcantara-bekleding.
Je moet het zien
Geheel naar traditie is de Mégane RS Trophy gehuld in het flitsende 'Jaune Sirius', een gele lak met een vleugje oranje. Liever een volle sinaasappelgloed? Dat kan ook. Een ander herkenningspunt is TROPHY dat in koeienletters is aangebracht op de wulpse spoilerlip in de voorbumper.