Suzuki gaf vandaag de eerste beelden en details vrij van de nieuwe Jimny. De eerste nieuwe generatie van het model in 20 jaar tijd.
In Japan zal het model, zoals we eerder al berichtten, de degens kruisen in het erg specifieke ‘kei-car’ segment. Daarom krijgt die er een hoogstens 660cc benzinemotor onder de kap. Maar de rest van de wereld zal het naar alle waarschijnlijkheid doen met een 1,5l viercilinder. De transmissie? Een automatische vierbak of een handbediende vijfbak. Allemaal zaken die we eerder ook al wisten. Er zijn nu immers wel foto’s, maar veel informatie delen de Japanners nog niet.
De versies met brede wielbogen gaan in Japan de boot op voor de exportmarkten, inclusief de onze.
Echte terreinvreter
Een foto van het onderstel, bevestigt dat Suzuki vasthoudt aan de traditionele architectuur van een ware terreinwagen. Voor- en achteraan zit een starre as onder spiraalveren. Een architectuur die een grotere weerweg en een optimale tractie op het onverhard garandeert. Vanzelfsprekend worden beide assen aangedreven. Dat elektronica een belangrijkere rol speelt dan ooit tevoren, leert een studie van de eerste afbeeldingen van het interieur. Daarop is immers duidelijk een knop voor afhaalhulp op hellingen te zien. Reken er maar op dat de elektronische stuureenheid ook zal ingrijpen op de tractie om de beperking van de open differentiëlen deels weg te werken.
De terreinverhouding wordt bij de automaat nog steeds ingeschakeld via een extra pook. Naar verwachting gebeurt dat bij de handgeschakelde versies met een druk op de knop, want dat was ook al zo bij de uittredende generatie.
Wanneer je de Jimny bij de Belgische verdeler mag verwachten, is nog niet geweten.