Nadat de nieuwe Audi A1 gisteren in vol ornaat op het internet verscheen (zie hier), heeft de fabrikant vandaag alle officiële informatie vrijgegeven. Naast het beeld, kunnen we nu dus ook de belangrijkste details meegeven.
In totaal wordt de tweede generatie A1 4,03 meter lang, 1,74 meter breed en 1,41 meter hoog. Een groeischeut, zoals we die ook al bij de VW Polo en Seat Ibiza konden opmerken.
Agressiever uiterlijk
Audi heeft de A1 Sportback (een driedeurs staat niet langer op het programma) een agressiever uiterlijk willen meegeven. Dat moet je vooral uit het front kunnen afleiden. Grotere faux luchthappers, een meer prominente grille en net onder de motorkap drie spelen die een eerbetoon zijn aan de Audi Sport Quattro. De wielen zijn nu minstens 15” en maximaal 18” groot. Het S-Line exterieurpakket maximaliseert die assertieve houding met grotere luchtdoorstroomopeningen (nog altijd even fake), een grotere achterpoiler en specifieke zijskirts.
Naast de 11 koetswerkkleuren kan je als klant ook nog een contrasterende tint bestellen voor het dak, de spiegels, zijschorten en de voorspoiler.
Aan de binnenkant
De nieuwe styling gaat verder in de cabine, waar je aankijkt tegen een boordplank met modernere lijnen en betere materialen. Zelfs in de basisuitvoering heeft de A1 een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel, een multifunctioneel stuurwiel en opvallend vormgegeven ventilatiemonden aan de passagierszijde. Er zijn drie verschillende binnenlijnen beschikbaar, elk met een unieke aankleding en gecoördineerde gekleurde accenten op de ventilatieroosters, de middenconsole en deurgrepen.
Meer plaats
De grotere buitenmaten zijn heilzaam voor wie aan de binnenkant wat meer centimeters verlangde. De A1 kan nu ook meer bagage slikken. Tot 1.090l met neergeklapte achterbank. En 335l gewoon in de koffer.
Veel extra’s
De lange lijst beschikbare extra’s omvat sportszetels, verwarmd meubilair vooraan en een sfeerlichtpakket met 30 kleuren. Klanten hebben ook de mogelijkheid om het MMI radio plus-systeem te bestellen met een 8,8-inch aanraakscherm of het MMI navigatie plus-systeem met een groter 10,1-inch display. En je kan kiezen voor Android Auto en Apple CarPlay, evenals twee USB-poorten.
Klinkt het niet…
Klanten kunnen ook kiezen uit twee optionele audiosystemen, waaronder een Audi-systeem met acht luidsprekers of een Bang & Olufsen premium-audiosysteem met elf luidsprekers.
Gaat het vooruit?
Audi lost nog niet alle punten en komma’s over het motorenpalet. Maar de Duitsers weten wel datje de keuze zal krijgen uit een assortiment dat 1.0l driecilinders en 1,5 en 2-liter viercilinders omvat met vermogens die van 95 tot 200pk zullen reiken. De meeste modellen worden aangeboden met een handgeschakelde versnellingsbak of een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De krachtigste (40 TFSI, gelukkig ook te krijgen zonder kenteken) zal echter louter zijn met een S-tronic-transmissie met zes versnellingen.
Er zijn drie verschillende mogelijkheden, waaronder een sportophanging en een sportophanging met instelbare schokdempers. Het model kan ook worden uitgerust met een prestatiepakket dat voor- en achteraan remmen met een grotere diameter omvat.
Veiliger dan ooit
Op veiligheidsgebied wordt de auto standaard geleverd met een assortiment hulpsystemen voor de bestuurder, waaronder rijstrookassistent. Andere veiligheidsvoorzieningen (al dan niet optioneel) zijn een snelheidsbegrenzer, adaptieve snelheidsassistent, parkeerhulp en een automatisch noodremsysteem.