In de loop van deze week zal Tesla z’n nieuwe kwartaalcijfers bekendmaken. Maar eigenlijk weet iedereen al dat die slecht zullen zijn. Het bedrijf slaagt er maar niet in z’n aanhoudende productieproblemen met de kleine Tesla Model 3 op te lossen.
Ver, ver achter
Aanvankelijk verklaarde Tesla dat de Model 3 à rato van 5.000 eenheden per week zou geproduceerd worden tegen het vierde kwartaal van 2017. Maar die doelstelling werd keer op keer bijgesteld naar beneden. En telkens bleek de Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen niet in staat die cijfers te halen. Problemen allerhande bij de productie.
Bij de jaarwisseling, wanneer Elon Musk nog de spectaculaire nieuwe Tesla Roadster uit z’n hoed toverde om de aandacht af te leiden, werd een cijfer van 2.500 stuks per week (de helft dus) vooropgesteld tegen het einde van Q1 van 2018. En wat blijkt? Ook dat werd weer niet gehaald. CNN becijferde dat het aantal bleef steken op 1.026 per week.
En wat dan nog?
Tesla liefhebbers en klanten houden de orderboeken van het bedrijf voorlopig nog goed gevuld. Maar er loert niettemin gevaar om de hoek. Zo zal Tesla de drempel van 200.000 geproduceerde voertuigen overschrijden en dat heeft consequenties voor de Amerikaanse consument. De subsidies stoppen immers zes maanden later.
Inmiddels verlaagde kredietanalysebedrijf Moody ook de waardering van de Tesla-aandelen. Die schuiven almaar verder op richting ‘junk bond’ of rommelaandeel. Tesla moet in november $ 230 miljoen aan leningen terugbetalen en in maart 2019 nog eens $ 920 miljoen. Het ziet er niet naar uit dat dat zal lukken.
Moody ziet dat de orderboeken gevuld blijven en dat investeerders voorlopig hun centen blijven toekennen aan het bedrijf, maar het voorspelt problemen uit een andere hoek. Want terwijl klanten en aandeelhouders soms ideologische drijfveren kennen, hebben toeleveranciers die niet. En Tesla moet die bedrijven inmiddels ook miljarden. Ze tonen weliswaar begrip en verlenen uitstel, maar slechts zolang als de balans van Tesla voldoende fraai blijft ogen. En volgens Moody is het kantelpunt in zicht. Eisen de leveranciers betaling dan kan het schip snel water maken en zinken. Hetzelfde gebeurde overigens afgelopen jaar bij de Amerikaanse speelgoedgigant Toys ‘R Us. Dat bedrijf ging over de kop omdat de leveranciers kredietlijnen introkken.