Toyota stelt op het Autosalon van Genève een nieuwe Auris voor. Dat model dat kampt al met een bijna net zo stoffig imago als de Corolla die hij precies om diezelfde reden verving. Maar kijk, met een grote luchthapper vooraan, slanke koplampen en een zwevende dakpartij probeert Toyota er wat aan te doen. Agressieve lijnen hebben de compacte Toyota C-HR immers ook geen windeieren gelegd. Die compacte SUV (waarvan je hier het testverslag vindt) lost de verkoopsverwachtingen van de fabrikant in. De Auris houdt al bij al meer bescheiden, maar je ziet niettemin waar het de mosterd haalt.
Onder de kap
Het aandrijfgeheel oogt na de hierboven reeds aangehaalde C-HR ook best bekend. Instappen kan je met een 1,2l viercilinder benzine met 116pk. Daarboven parkeren de Japanners twee hybrides. Eentje van 122pk die z’n elektrische aggregaat combineert met een 1,8l en eeentje van 180pk die een tweeliter benzine onder de kap heeft. Diesels… die schitteren door afwezigheid. Toyota wil de raszuivere kilometervreter (die nog steeds gebaat is bij dieseltechnologie) schijnbaar niet langer bedienen.
Uit Engeland
De nieuwe Auris wordt in Engeland bij elkaar gevezen. De productie ervan start later dit jaar.