Bentley voegt een nieuwe keuzemogelijkheid toe aan het gamma van de Bentayga SUV. Een achtcilinder op diesel en een W12 op benzine was er al. Nu komt er een tweede achtpitter bij, ditmaal op benzine.
Nauwelijks langzamer
Niet eens zo lang geleden waren ‘slechts’ acht cilinders bij Bentley behoorlijk uit den boze. Maar nu volgt bij elk nieuw model een gelijkaardig liedje. In de intro zit de twaalfpitter, maar tegen het refrein zet een achtcilinder de wind in de zeilen van de verkoopscijfers.
De vierliter dubbel geblazen V8 wekt 550pk en 770Nm op. Goed voor een honderdsprintje in 4,5 tellen en een top van 290km/u. Niet eens zo veel trager dan het topmodel wiens W12 608pk en 900Nm opwekt. De achtcilinder wordt vanzelfsprekend democratischer geprijsd.
8 pitten verbruiken ook wat minder dan 12. Elke 100km scheelt het twee liter. Uiterlijk zijn beide versies bijna identiek, maar als je naar de uitlaten kijkt, weet je meteen wat voor je rijdt.