Dit zijn de 15 populairste particuliere auto’s van 2017

In Europa worden verreweg de meeste auto’s verkocht aan individuele, particuliere klanten. Ja, België is een beetje een uitzondering met z’n belasting-op-arbeid-compenserende bedrijfswagenpolitiek. In dit lijstje vind je alvast de 15 populairste modellen onder particuliere kopers, samen met hun totale marktaandeel in Europa voor afgelopen jaar 2017.

Dacia Sandero

Ja, de compacte vijfdeurs van Dacia staat op één. Voor het eerst overigens. De auto werd onlangs opgefrist en profiteert van hiaten in de leveringen van de meest directe concurrenten (omwille van modeljaar- of generatiewissels), maar dat zal de feestvreugde bij Dacia niet temperen. Marktaandeel: 2,4%.

VW Polo

De Polo doet ondanks een modelwissel nog steeds mee voor de koppositie. Hij haalt 2,2% aandeel en voert ook intern een hevige strijd.

VW Golf

De Golf moet z’n kleine broertje laten voorgaan. Net, want het verschil is erg klein. De middenklasse uit Wolfsburg strandt eveneens op 2,2%.

Renault Clio

De Clio gaat inmiddels weeral een aantal jaren mee. Maar hij doet het nog steeds goed: 2,1%

Ford Fiësta

Om tot vervelens toe te onderlijnen dat het B-segment in Europa verreweg het belangrijkste is, nog eens een auto uit deze categorie. De Fiësta overtuigt 1,9% van de kopers.

Citroën C3

PSA z’n eerste model staat op 6. De nieuwe C3 haalt een aandeel van 1,8%.

Toyota Yaris

De eerste Japanner. De Yaris weet 1,7% van de klanten te bekoren.

Peugeot 206/207/208

Eveneens 1,7% (maar een net iets lager volume) voor de Peugeot 208. In de statistieken staan weliswaar drie cijfercombinaties, maar eigenlijk is alleen de laatste relevant.

Volkswagen Tiguan

De eerste auto die merkbaar meer centimeters van het meetlint laat aflezen is alweer een Duitser. De Tiguan is meteen ook de populairste SUV onder particulieren. 1,7%.

Renault Captur

Lang was de Captur in z’n koetswerksegment de populairste bij de particuliere koper. Maar de Tiguan die vorig jaar nog slechts 1,3% aandeel haalde is hem nu dus voorbij. 1,6%.

Mini

Ja, het type is niet bepaald. Gewoon 'Mini'. Ga er maar van uit dat de resultaten van de drie- en vijfdeursversie samengeteld worden om aan 1,5% aandeel te komen.

Peugeot 2008

De 2008 gaat al een tijdje mee, maar hij weet nog steeds heel wat volk te overtuigen. Aandeel: 1,5%.

Nissan Qashqai

Nissan claimt vaak de titel van populairste SUV met z’n Qashqai. Maar dat was voor de concurrentie wakker wordt. Onder particulieren klopt de stelling niet. Verre van. Het haalt 1,4%.

Opel Corsa

Een beetje beschamend, denken we dan. De eerste Opel op een vierttiende stek. Met 1,4%.

Dacia Duster

We sluiten de lijst net zoals we hem openden: met een Dacia. Ditmaal de SUV Duster. Die is net vernieuwd, dus reken voor 2018 op meer dan 1,4% marktdeel.

Geef commentaar
comments by Disqus