De Japanse auto-industrie verkeert in zwaar weer. Nauwelijks meer dan een week geleden zag Nissan zich verplicht om de productie voor de thuismarkt voor onbepaalde tijd te staken. De reden? Met enkele door de plaatselijke wetgeving verplichte veiligheids- en kwaliteitsinspecties werd een loopje genomen. De Japanse overheid besliste daarom om elk automerk te verplichten om de zaak intern te onderzoeken, voor extra inspecties (wellicht met zwaardere sancties) aan te kondigen.
Subaru zegt mea culpa
Enkele dagen voor opgelegde deadline komt Subaru zelf met de resultaten. Het windt er geen doekjes om: de inspecties werden niet naar behoren uitgevoerd. Wellicht al 30 jaar lang. Of de tests ook praktische gevolgen hebben, is lang niet duidelijk. Het gaat wellicht om een zuiver administratief gegeven waarin procedurefouten zijn geslopen. Voor auto's voor internationale markten zijn er sowieso geen gevolgen.
Terugroepen
Alle auto’s die niet volgens de regels werden gekeurd terugroepen, is onbegonnen werk. Subaru, dat onderdeel uitmaakt van de Toyota, zal daarom 255.000 eigenaars aanschrijven voor een extra inspectie volgens de regels van de kunst. Een schijntje in vergelijking met Nissan, dat inmiddels toegaf dat het de inspecties al 20 jaar niet serieus nam. Dat zal meer dan 1,2 miljoen auto’s terugroepen.
Andere Japanse automerken kwamen nog niet naar buiten met de resultaten van de verplichte audits.