Een Opel Insignia GSi was reeds voorgesteld als sedan. En nu komt de snelle versie er ook als Sports Tourer. Dat was de break aan z’n naam verplicht.
Ook met diesel
Een sportief presterende break is iets waar de meeste volumemerken zich niet aan wagen. Opel hoopt dus een graantje mee te pakken van een lucratief nichesegment. Eentje waarin je tegenwoordig ook niet meer moet zoeken naar een zescilinder. Deze Opel doet het met een vierpitter met amper 2-liter inhoud maar wel 260pk en 400Nm, dankzij moderne inspuitings- en turbotechnologie. Een beetje sneu wel dat de autobahnblazer er 5km voor de 250-grens de brui aan geeft. Z’n sprinttijd bedraagt 7,5 tellen.
Zuiniger is de dieselvariant. Ook met een tweeliter en 210pk en 480Nm sterk. Die heeft 8 seconden nodig voor de gekende oefening en haalt maximaal 231km/u. Maar hij verbruikt niet meer dan 6 liter.
Vierwielaandrijving standaard
Dat extra vermogen gaat door een aandrijflijn met vierwielaandrijving en een gestuurde ophanging. Verschillende rijmodi zijn er om ophanging, stuur, gas en remmen aan te passen. Achter de 20-duimers zitten immers Brembo’s die harder moeten kunnen bijten.