Wel, het is natuurlijk niet écht de krachtigste Seat ooit. Het bedrijf heeft vast al eens een race- of rallyversie hebben gebouwd met significant meer vermogen. Maar je kon toch nooit eerder een Seat met 310pk bij de dealer gaan ophalen. Tot nu.
Snel, maar ook leuk
De Cupra R sleept zich bij de voorwielen voort, maar heeft wel een herwerkte voortrein. Daarin zit onder meer een slim elektronisch differentieel naast een aangepaste ophangingsgeometrie. Schakelen doe je met de hand, tenzij je het niet erg vindt om 10pk te offeren. Dan kan je ook een DSG-automaat krijgen.
De koets heeft recht op stijlelementen in carbon die je op geen andere Leon - ook niet een normale Cupra - kan krijgen. Je hebt keuze uit drie koetswerkkleuren die worden gecombineerd met details in een kopertint. Dat hoor je mooi te vinden.
De prijs van de Cupra R is nog niet bekend. Dat je niet te lang moet twijfelen als je er één hebben wil, wel. Seat zal slechts 799 stuks bouwen.