De meesten onder ons kennen Singer van de klassiek ogende maar modern rijdende Porsches. En omwille van het ronduit maniakale afwerkingsniveau. Eigenschappen die het prijskaartje stuwen naar een erg exotisch niveau. En nu werkt dat bedrijf aan een nieuwe zescilinder boxermotor. Niet alleen, maar met de hulp van twee grote namen uit de sector.
Williams en Mezger
Volgens Singer is het moment aangebroken om de prestaties van z'n modellen naar een nieuw niveau te tillen. Dat moet omdat Porsche de luchtgekoelde boxermotor zelf opgaf bij de introductie van de 996. En Singer monteert alleen luchtgekoelde exemplaren. Zonder turbo zelfs. Want zonder al die poespas voelt het allemaal nog wat natuurlijker aan. Er komt dus een nieuwe zescilinder. Williams Advanced Engineering (ja, die van de F1) werkt eraan. Net als de gekende ingenieur Hans Mezger.
4-liter met 500pk
Natuurlijk is het Porsches eigen zescilinder boxer die als basis zal dienen. Maar er wordt toch ernstig aan de ingewanden van dat ding gesleuteld. Het mag ook wat kosten. Je leest het in de lijst gebruikte materialen. Koolstofvezel voor inlaatkanalen en luchtfilter, magnesium en titanium voor motorcomponenten en Inconel voor de uitlaatlijn.
De lat voor de luchtgekoelde atmosferische boxercentrale ligt ook hoog. De vierliter moet 500pk gaan opwekken. En hij zal daarom ijn staat moeten zijn om 9.000t/min te halen. Met te zware onderdelen lukt dat nooit.
De motor zit in een 911 uit 1990. Maar er komen er natuurlijk meer.