Hyundai Ioniq EV
De Hyundai Ioniq kan je rijden als Hybride, Plug-In Hybride en louter elektrisch. In het laatste geval kan je hem bij ons kopen vanaf € 35.699 (in Nederland zelfs vanaf € 32.950). Z’n autonomie bedraagt 280km.
Vorige maand leverde Tesla z’n eerste Model 3. In Europa moet zelfs wie nu al maanden op de wachtlijst staat nog tot 2018 wachten voor hij z’n auto in ontvangst kan nemen. De Model 3 wordt onthaald als een revolutie, maar is hij dat wel? Hier zijn niet minder dan 12 alternatieven voor de compacte Tesla.
De Hyundai Ioniq kan je rijden als Hybride, Plug-In Hybride en louter elektrisch. In het laatste geval kan je hem bij ons kopen vanaf € 35.699 (in Nederland zelfs vanaf € 32.950). Z’n autonomie bedraagt 280km.
De Renault Zoe profiteert van een nieuwe accuset. Op papier goed voor 400km rijbereik. En dat vanaf € 22.850. Maar die prijs is zonder de batterij. Die moet je apart huren. Wat ons betreft nog altijd een fikse domper op de feestvreugde.
De elektrische Volkswagen Golf werd onlangs nog onder handen genomen. Z’n autonomie is nu verder uitgebreid. Wie wat discipline aan boord legt, moet er 250 à 300km ver mee geraken. Z’n prijs bedraagt € 38.450.
Op de orderlijst van Opel België hoef je het model nog niet te zoeken. Maar dat verandert nog voor de eerste Tesla Model 3 in ons land geleverd wordt. De autonomie bedraagt 380km, het plaatsaanbod is vergelijkbaar en hetzelfde zal gelden voor z’n prijs (instappen kan rond de € 40.000).
Volgens Ford rijdt de Focus Electric nu al 225km ver. In de VS is hij er voor een aantrekkelijke prijs van niet eens $ 30.000. Het is nu uitkijken naar de Europese tarieven.
Er bestaat al een elektrische Mini. Maar je kijkt beter uit naar de volgende generatie, met een rijbereik van 400km. Die komt tegen 2019. Wellicht herbruikt BMW wat ingewanden van de i3. De prijs is nog onbekend.
BMW presenteert in september op het Autosalon van Frankfurt een vernieuwde i3. Alweer. De verkoopscijfers van het hoogtechnologische en eigenzinnig ogende (volgens sommigen is het gewoon lelijk) model vallen vooralsnog tegen, maar een verbeterde autonomie moet daar verandering in brengen. De voorlopige schattingen wijzen ook richting 500km. Hij wordt in die uitvoering ook wat duurder. Reken op minstens € 40.000.
De Volkswagen I.D. concept car moet de Duitsers in 2020 lanceren in het domein van de elektrische auto. Wellicht komen er verschillende accugrootte’s, met een rijbereik van minimaal 400km (tot -wellicht- 600km). Op dezelfde basis komen er verschillende modellen, waaronder een crossover. De Duitsers zijn ambitieus want ze maken zich sterk dat de instapper niet meer dan € 27.000 zal kosten.
De Jaguar I-Pace wordt door Magna Steyr (dat ook de productie voor z’n rekening zal nemen) in sneltempo klaargestoomd voor productie. In z’n definitieve vorm wordt het model nog dit jaar voorgereden. Ook hier wordt gesproken van een rijbereik tot 500km, maar hij wordt krachtiger dan wat in deze lijst de norm is. Wellicht wordt hij daardoor ook wat duurder. Maar hoewel? Een Tesla Model 3 kan je in de optielijst ook spekken tot € 60.000. De Jaguar zal wellicht daaronder instappen.
Hyundai werkt aan een elektrische variant van de Kona. Ook die wordt geschat op een verkoopprijs van € 35.000 bij een autonomie van 500km. De voorstelling is wellicht voor eind dit jaar.
Nissan legt momenteel de laatste hand aan een nieuwe Leaf. Die zal op papier wellicht ook zo’n 500km ver rijden. Z’n uiterlijk is gebaseerd op dat van de nieuwe Micra, maar ruimer bemeten. We verwachten een prijs die vergelijkbaar is met die van de Model 3: pakweg € 35.000, maar wellicht biedt Nissan een betere uitrusting.
Nog eentje die niet meteen leverbaar zal zijn: de Volvo XC40 Electric, waarvan dit nog beeld van de concept car is. De Zweden laten nog niet in hun kaarten kijken, maar gebaseerd op de marktpositie van het bedrijf durven we voor deze auto mikken op 400km autonomie en een prijs van € 35.000. Voor 2019 gaat hij echter niet in productie.