Mercedes heeft de productieversie van de X-Klasse voorgesteld. De eerste pick-up van het merk en meteen ook de eerste premiumfabrikant die zich aan het utilitaire voertuigtype waagt. Er wordt samengewerkt met Nissan, maar dat is moeilijk of niet te zien.
De Duitsers deden erg veel moeite om uiterlijk en interieur naar hun hand te zetten. Daarvoor dienden de X-Klasse concept cars ter inspiratie. Vanzelfsprekend werd de stijl een aantal graden teruggedraaid, maar de X kan zich niettemin overtuigend profileren in z’n segment. Hij doet dat onder meer met een opvallende grille en luchtdoorstroomopeningen en een achterpartij waarin zowaar elegantie kan gevonden worden. LED’s zijn het voornaamste ingrediënt van de verlichting.
Aan de binnenzijde vinden we onder meer een typische Mercedes-sierlijst (met materialen die aangepast zijn aan de roeping van deze auto), een driespakig stuurwiel en de gekende ronde verluchtingsroosters van het merk. Centraal daarboven prijkt het zwevende scherm voor infotainment, als je dat tenminste aanvinkt.
En onder de kap?
Vooral viercilinders! De eerste - X220d - heeft een 2,3l die 163pk levert. De X250d zal uit dezelfde basis maar met een turbo extra 190pk persen. En er komt ook een X350d met zes cilinders en 260pk. Allen lopen ze op diesel. Een X200 met 165pk wordt de enige benzine.
Afhankelijk van de gekozen motor kan je opteren voor een handbediende zesbak of een automaat met zeven verzetten. Achterwielstuwing is standaard, maar veelal kan je opteren voor vierwielaandrijving als je dat wil.
Functioneel
De Duitsers zijn de functionele kant van de zaak niet vergeten. Aan een sleephaak mag 3,5 ton, in de bak achteraan kan bijna 1,2 ton. En als het ruig wordt, dan kan je gebruik maken van 20,2cm bodemvrijheid. Een optionele off-road-ophanging doet daar zelfs nog 2cm bij.
Je krijgt de keuze uit drie afwerkingsniveaus. Die beginnen bij een variant die rust op stalen wielen en een stofje onder je bips parkeert, maar gaat door tot versies die de nodige bling en edele materialen injecteren. Ze zijn allemaal te bekijken in de gallery bij dit artikel.
En de prijs?
De X-Klasse zal vanaf november in Europa te krijgen zijn. De Belgische prijzen zijn er nog niet, maar Duitsland kent in elk geval een vanafprijs van € 37.294. De afwijking bij ons hoort niet groot te zijn.