De autosector stapt over op de batterij. Als dat al niet volledig zal zijn, dan op z’n minst ten dele. Ergens in het komende decennium zal een elektrische aandrijflijn deel gaan uitmaken van de normale productmix en niet langer een randverschijnsel zijn. Zoals benzine en diesel. Maar, zo blijkt uit rekenwerk van Volkswagen, dan moeten er wel dringend meer fabrieken voor die accu’s gebouwd worden. Stijl: Tesla Gigafactory.
Veel vraag, weinig aanbod
Volkswagen projecteert dat het tegen 2025 één vierde van z’n voertuigen zal verkopen als EV. Dan heeft het bedrijf jaarlijks zo’n 150 tot 200 gigawatt-uur aan opslagcapaciteit nodig. Capaciteit die de markt momenteel nog niet kan voorzien. Meer nog, als andere merken dezelfde richting uitgaan (en daar heeft het alle schijn van), dan moeten er tegen 2025 alleen al 40 accufabrieken in gebruik genomen worden. De complete markt zou dan 1,5 terrawatt-uur opslagcapaciteit vragen.