In 1957 lanceerde Fiat z’n kleine 500. Een autootje dat de Italianen mobiel maakte al snel genoot van een cultstatus en er op één of andere manier (in een moderne vorm) vandaag nog altijd staat. Exact 60 jaar later. Het is echter niet de enige auto die dat kan claimen.
Lotus Seven
Datzelfde jaar kwam de legendarische Sir Colin Chapman immers ook met zijn Lotus Zeven op de markt. Net zo minimalistisch als de Italiaan hierboven, maar met een compleet andere missie: snel zijn. Een uitzonderlijke motor had de eerste Lotus niet. Daarom werd hij zo licht mogelijk gebouwd. Een recept dat Colin Chapman Formule 1-roem bezorgde en ook vandaag nog onlosmakelijk verbonden is met het merk Lotus. En de auto… die kan je nog altijd kopen. Het is een echte overlever.
Caterham Seven
Tegenwoordig vind je hem niet meer bij Lotus zelf. De plannen werden verkocht aan Caterham, dat de Seven nog altijd bouwt. Het gamma is zelfs breder dan ooit.
Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de rijdende sigaar bracht Caterham op het testcircuit bij de Longcross Studios in het Engelse Surrey een selectie modellen samen. Oud en nieuw. Daarbij zit onder meer een origineel Series 1 uit 1957, een CSR 250 (met Cosworth-motor), een Superlight R500, de retro-geïnspireerde Sprint en knotsgekke 620S. Die laatste twee zijn uit het huidige gamma geplukt.