Dit weekend onthult Renault de nieuwe Mégane RS in de marge van de GP F1 van Monaco. Maar voor het zover is, kan er nog een eerste teaser vanaf. Van de de neus, want de nieuwe hot hatch stond eerder al met de billen bloot.
Recordjagen
Onlangs heroverde Honda – op Volkswagen – het ronderecord voor snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring met de nieuwe Civic Type-R. Maar Renault trekt die titel graag naar zich toe. De Japanners tellen nu al de dagen. Het Renault-model heeft immers een ijzersterke reputatie in de Groene Hel.
Kijken en horen
Geheel volgens traditie zal de nieuwe Mégane acte de présence geven in de huisstijlkleuren van Renault Sport; geel met zwarte accenten dus. En alle toeschouwers langs het stratencircuit zullen daarvan een glimp kunnen opvangen, want de RS reist niet naar Monaco af voor een statische intro. Renault's F1-fabriekscoureur Nico Hülkenberg zal tussen zijn eigen kwalificaties door daarvoor een minuutje of twee zal vrijmaken voor een rondje met de Mégane.
Welke motor?
Wie op dat ogenblik naast het circuit staat, spits de oren! Het is namelijk nog altijd onduidelijk welke motor Renault in de Mégane RS heeft gelepeld. De vertrouwde 2.0 liter, een opgefokte versie van de 1.6-turbo van de Clio RS of toch de nieuwe 1.8 die werd gepresenteerd in de Alpine A110? Die laatste levert in de nieuwe sportcoupé van Alpine 252 pk. Voor de nieuwe RS wordt een vermogen van om en nabij de 300 pk verwacht.