Audi is er niet meer bij in Le Mans. Peugeot wil terugkeren, maar bekijkt het hele project momenteel nog als een denkoefening. De kosten liggen de Fransen op de maag. En daarom zal de strijd de komende 24 Uur van Le Mans worden beslecht tussen Toyota en Porsche. Beiden stellen nieuw wapentuig op voor wat de langste race ter wereld is.
De Japanners hadden het graag anders gezien, maar opnieuw zullen ze midden juni in Le Mans de rol van underdog moeten aannemen. Dat biedt weliswaar ook voordelen, al ziet Toyota dat zelfs anders: de druk om te winnen is hoog. Zoveel pogingen, zoveel net-niet-zeges; het knaagt aan het WEC-team van Toyota Gazoo Racing. Zal het dit jaar dan eindelijk lukken?
Porsche is natuurlijk een geduchte tegenstander. Geen ander merk won ooit meer op het circuit La Sarthe. Vorig jaar had het daar wel een flinke dosis geluk voor nodig. Toyota zal een herhaling met man en macht proberen te voorkomen, want die doorn begint langzamerhand ernstig te zweren.
Alles hybride
Of er op voorhand al iets valt te zeggen over wie er gaat winnen van deze twee kemphanen? Nee. Le Mans is alsof je een geheel Formule 1-seizoen in een etmaal stopt; er zijn ontelbaar veel (doem)scenario's. Niets is zeker totdat de finishvlag wappert. Daarvan was de vorige editie het ultieme bewijs. Eén ding is zeker: een rood/witte bolide met overwegend zwart front gaat er met de zege vandoor. Had Toyota of Porsche nu niet voor een andere livery kunnen kiezen? De TS050 en 919 zijn in hun vrijwel gelijke kleurstelling amper uit elkaar te houden, laat staan wanneer ze met +300 km/u voorbij komen scheren.
Overigens zullen de (top)snelheden en rondetijden ietsje lager liggen dan voorheen. Zo'n 3 à 4 seconden. Aangepaste reglementen stellen namelijk dat de auto's minder downforce mogen genereren waardoor ze langzamer zijn in bochten (met het oog op veiligheid). Ze zijn daarom aangepast en zullen op de rechte stukken wellicht nog sneller zijn.
Hoeveel cilinders?
Beide auto's zijn hybrides, maar de hoofdkrachtbron van de Toyota TS050 en Porsche 919 wijken significant af van elkaar. De eerste doet het immers met een zescilinder en een inhoud van 2.4 liter, de laatste met een 2.0 liter viercilinder. Turbo's zijn ook in het lange-afstandsracen niet meer weg te denken en mede hierdoor ligt het vermogen van de relatief kleine benzinemotoren op circa 500 pk. Het hybride-systeem voegt daar nog zo'n 400 pk aan toe. Kortom, David en Goliath zijn na een jaar intensief ontwikkelingswerk op papier alweer aan elkaar gewaagd.