Sinds de valsspeelpraktijken van Volkswagen aan het licht kwamen, worden op regelmatige tijdstippen nog meer constructeurs met de vinger gewezen. Niet alleen de merken van de Duitse groep, maar ook bij Mitsubishi en Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) moest men al mea culpa slaan. De Renault-Nissan alliantie ontsnapte niet aan de beschuldigingen, maar moest nog geen bewijs tegen zich dulden. Voglens de Franse krant Libération, is dat echter een kwestie van tijd. Die publicatie kon immers een rapport inkijken van de Franse consumentenorganisatie DGCCRF. Daaruit moet blijken dat ook Renault met de uitstootcijfers prutst.
Al 25 jaar lang
Libération beweert dat Renault met technieken die gelijkaardig zijn aan die van VW de testprocedures om de tuin leidt. Het beweert dat bijvoorbeeld een Renault Captur en Renault Clio in realiteit 300% zo veel NOx uitstoten dan hun testresultaten suggereren.
Niemand wast de handen in onschuld
Bij Volkswagen speelt de bedrijfstop de gekende vermoordde onschuld. Opvallend dus dat Libération precies uit de doeken doet dat de ganse Renault-top, tot numero uno Carlos Ghosn toe, perfect weet wat er gaande is.
Renault reageert…
De fabrikant zelf reageert niet concreet op de beschuldigingen. Het bedrijf bevestigt weliswaar dat er een onderzoek van de Franse authoriteiten loopt. De inhoud daarvan is evenwel geheim en het bedrijf kent nog geen conclusies. Daarom wil het ook niet reageren op de inhoud van het artikel.