Honda heeft op het Autosalon van Genève het doek van de nieuwe Civic Type-R getrokken. Eindelijk. Dit exemplaar is gebaseerd op de actuele, tiende generatie van de Honda Civic.
Niet veel sneller
De spitse 2-liter viercilinder turbomotor ontwikkelt niet meer trekkracht dan voorheen, maar er worden wel 10 extra pk’s uitgepuurd. Het totaal wijst nu 316 stuks aan.
Nieuwe aerokit
De Type-R z’n meest opvallende kenmerk blijft z’n aerokit. Honda schuwt er, op z’n zachtst gezegd, niet voor terug om kieuwen, sleuven, vleugels en vinnetjes te monteren. De Japanners hebben het over de beste balans tussen neerwaartse druk en luchtweerstand in z’n klasse. Dat mag wel, met al dat gedoe…
Old school
Natuurlijk kan je in een snelle Civic tegenwoordig ook al kiezen hoe je gaspedaal, remmen en de adaptieve ophanging reageren. Maar schakelen doe je nog lekker old school, met de hand en een koppelingspedaal. Alleen tussengas, dat geeft de auto zelf. Het schijnt de mechaniek te sparen, en het klinkt natuurlijk ook leuk.
En de prestaties?
O, nee, nu wil je te veel. En de mensen bij Honda een kans laten missen om ons nog eens met de Civic Type-R bezig te houden zeker? Neen, dat is dus voor een andere keer.