Sommige dingen heb je eenvoudigweg niet nodig in een supercar. Airco en isolatie? Ballast. Een sound system? Overbodige luxe.
Lamborghini ’s die van alle ballast ontdaan zijn, krijgen het "SV" - of "Superleggera" label. Ferrari noemt zijn lichte auto’s dan weer "Stradale" of "Scuderia". En ook Ford biedt nu onder de noemer "Competition Series” een uitgeklede versie van de GT aan.
Elimineren en vervangen
In de lichtgewicht GT moet je het dus zonder comfortelementen zoals airconditioning, opbergvakjes, bekerhouders en radio stellen. Al blijft al wat relevant is voor snelheid en veiligheid (o.a. stalen rolkooi en actieve aerodynamica) natuurlijk aan boord.
Enkele andere onderdelen van de Competition Series vervangt Ford wel door lichtere componenten. Zo is de motorkap nu gemaakt van plastic en de steunstang uit carbon. Het uitlaatsysteem werd door een exemplaar uit titanium vervangen. En Ford schroeft de carbon velgen met titanium bouten aan de assen vast. Een lithium-ion startbatterij was sowieso al aan boord.
Exterieur
Visueel wijkt de Competition Series enkel subtiel af van de seriemodellen. Aan de A-stijl, spiegels, motorkap en het dak herken je de lichtgewicht versie aan zijn carbonstructuur.
Motor
Daaraan verandert er niets. De 3.5-liter zescilinder produceert 656pk en 756Nm koppel. Zijn topsnelheid ligt op 347 km/u.
Gewicht en prijs: onbekend
Hoeveel het dieet uiteindelijk opbrengt, zegt Ford niet. De normale GT weegt zonder chauffeur en vloeistoffen 1.360 kg. Een ook naar de prijs hebben we het raden. Ford biedt de de Competition Series trouwens alleen in Noord-Amerika aan.