Alfa Romeo 159
Design van Giugiaro. Inderdaad best geslaagd. Maar bijna een derde van de Alfa Romeo 159’s die zeven jaar of ouder zijn halen de technische keuring niet volgens de Duitse TÜV.
Een klein budget en dus op zoek naar een occasie van meer dan tien jaar? Maar je kent nauwelijks iets van auto’s en in je omgeveving zegt de ene zus en de andere zo? Dan is er het jaarlijkse rapport van de Duitse keuring, de TÜV, om je wegwijs te maken in het kluwen van tweedehandsauto’s. Dit zijn alvast 8 van de minst betrouwbare occasies uit dat onderzoek.
Design van Giugiaro. Inderdaad best geslaagd. Maar bijna een derde van de Alfa Romeo 159’s die zeven jaar of ouder zijn halen de technische keuring niet volgens de Duitse TÜV.
Deze Alfa (2001-2010) is een vaste klant in het rapport van de TÜV. Elk jaar opnieuw keert hij terug omwille van broze ophangingsarmen, een uitlaat die graag roest en allerlei olielekken. En het lijkt erop dat er ook een en ander schort aan de elektriciteit, gelet op de vele elektronische pannes.
Afgezien van zijn imago dat laat ons zeggen ‘controversieel’ is, denk je toch beter eens na voor je deze neo-retro Amerikaan koopt. Hij kampt namelijk met tal van mechanische storingen als gevolg van aanzienlijke olielekkages aan de motor en de versnellingsbak.
Dit sympathieke lichte bedrijfsvoertuig is ook als particuliere auto populair, heeft vaak verbrande cilinderkoppen. De waterpomp is ook een zwak punt. Bovendien hapert er vaak iets aan de centrale vergrendeling en roest het uitlaatsysteem gemakkelijk.
De modellen die tussen 1996 en 2008 geproduceerd zijn, gaan in dit geval met de prijs aan de haal. Behalve het stuur, dashboard en bumpers die van plastic zijn, is deze auto een ware roestbak. Al dient gezegd dat zijn motor zeer betrouwbaar is.
Ooit beweerden kwade tongen dat je twee Jaguars moet kopen, één om mee te rijden en een voor de reserve-onderdelen. En de S-Type vormde daar geen uitzondering op. Vooral de transmissie in de modellen uit 2002 doet hem de das om. De 4de of 5de springen er soms gewoon uit of in tegendeel soms krijg je ze er niet in. In de V8 braken de plastic transmissieschakels door de jaren heen gemakkelijk af.
Zelfs merken met een solide reputatie hebben modellen met problemen kampen. Neem nu de Mercedes M-Klasse gebouwd tussen 1997 en 2005. 30% van de modellen geraken na tien jaar niet meer door de keuring. Er zijn veel problemen met de versnellingsbak, olielekken, corrosie en zwakke ophangingsarmen.
De tweede generatie van de Mégane (2002-2008) kreeg weliswaar 5 sterren van EuroNCAP, maar terugkerende elektronische problemen zorgden voor een nachtmerrie. Voeg daaraan tot dat de motorsteunen gemakkelijk los komen en de airconditioning graag voor problemen zorgt en je krijgt een auto waarvan de restwaarde ontzettend afneemt.