Afgelopen jaar stelde Volkswagen de BUDD-e concept voor. Een poging om een elektrisch minibusje, dat ook wat moet doen denken aan de legendarische eerste Transporters, voor de toekomst te pennen. Ditmaal is VW er weer met de I.D. Buzz. En alsof twee studiemodellen onvoldoende duidelijk zouden maken dat het de Duitsers menens is, komt er uit Duitse hoek nu duidelijk de boodschap dat de I.D. Buzz realiteit wordt. Die zal deel uitmaken van het elektrische offensief van het merk.
Deze Buzz heeft onder de vloer een grote 111 kWh accu en voor elke as een elektrische motor. Goed voor een vermogen van 370pk, een sprinttijd van zo’n 5 tellen en een rijbereik van ruim 400km. Maar, zo zegt het merk er meteen bij, het zou in plaats van een vierwielaandrijver ook net zo makkelijk een achterwielaandrijver met 268pk en een kleinere (85kWh) accu kunnen zijn. Het onderstel is de MEB-architectuur. Die werkte het bedrijf uit om z’n complete elektrische modellenprogramma op te baseren.
Zelf rijden of zelfrijdend
De eerste I.D. concept, door VW voorgesteld op het Autosalon van Parijs, kon al helemaal zelf rijden. Deze I.D. Buzz kan dat ook, als je dat wil. Laat je het sturen over aan de auto, dan trekt het kleine stuurtje zich terug in het dashboard.
De stijl van de toekomst
Volkswagen ontwikkelt voor z’n elektrische auto’s een eigen identiteit. Een familiegezicht, zeg maar. De I.D. Buzz leunt daardoor al een pak dichter naar het eindresultaat dan de concept van afgelopen jaar.