Het vlaggenschip van de Italiaanse sportwagenbouwer is inmiddels vijf jaar oud, maar het gaat nog steeds mee.
Gewijzigde carrosserielijnen moeten nostalgici aan de Lamborghini Countach doen denken. En voortaan moet hij nog beter aan het asfalt kleven. Geen dode letter als je weet dat allerlei aanpassingen, waaronder een nieuwe achtervleugel, de neerwaartse druk met 130% verhogen. En mét S schreeuwt de Aventador ook harder. Dankzij de nieuwe uitlaatlijn, herkenbaar aan drie ronde spruitstukken in een trapeziumvormige behuizing.
Meer pk’s
40pk is erbij gekomen. En daardoor heeft de Aventador S nu 740pk en 690Nm. Voldoende om de Ferrari F12 Berlinetta bij te benen. Tot aan de Aventador SuperVeloce komt hij nu ook weer niet. Die heeft nog 10pk meer en weegt 75pk minder.
De Aventador S haalt een top van 350km/u en gaat naar de 100 in 3,9 seconden. Maar ondanks die extremere cijfers moet hij breder inzetbaar zijn. Een herwerkt onderstel moet dat bewerkstelligen. Andere veer- en dempercombinaties, drie verschillende instellingen én vierwielbesturing. Carbon-keramische remijzers moeten er tenslotte voor zorgen dat de auto vertraagt als nooit tevoren. Bij 100km/u kan je vol de ankers in en sta je na 31m stil.
Aan de binnenkant is een TFT-scherm het grootste nieuws. En dan is er nog de prijs: € 281.555, af-fabriek.