Sinds enkele jaren moeten automerken zich niet alleen naar almaar strengere uitstootnormen voor individuele auto’s plooien - ook de totale gemiddelde uitstoot van alles wat geleverd wordt, doet ertoe. Wat CO2 betreft moest Europa dit jaar gemiddeld onder 130g/km blijven. Dat is overigens behoorlijk gelukt, want het gemiddelde dook zelfs onder 120g/km.
Gemiddelde uitstoot daalt
Grote autoconstructeurs die krachtige en dorstige auto’s verkopen - zoals Mercedes met zijn AMG-modellen bijvoorbeeld - moeten voor elke benzineslurper dus een aantal extra zuinige auto’s aan de man brengen. Kwestie van de uitstoot te compenseren. Kleine autobouwers, waarvan Lotus een schoolvoorbeeld is, hebben daar echter niet de mogelijkheden toe. Maar zij worden een pak milder beoordeeld. En toch zijn er in dat uitzonderingsklasje twee leerlingen die het niet haalden: Aston Martin en Ferrari.
Boete omwille van te hoge uitstoot
De twee op prestaties georiënteerde merken moeten het nu niet uitleggen bij de EU. Maar ze krijgen wel een extra aanslag in de bus. Aston Martin komt er omwille van z’n bescheiden productievolumes nog goedkoop van af. De boete zal iets ten noorden van € 30.000 liggen. Ferrari zal daarentegen ruim € 400.000 moeten ophoesten.