Nog niet zo lang geleden was men bij Mercedes nog trots op de Multibeam LED-koplampen (zie foto) van de nieuwe E-Klasse. 84 individueel regelbare LED's per koplamp die aangepast de weg verlichten. Tegenliggers worden herkend en de chauffeur door de de lichtkegel niet verblind terwijl de kant van de weg toch verlicht blijft.
3.072 aparte lichtpunten
Maar weldra zullen de 84 leds achterhaald zijn. Koplampen met meer dan 3.000 individueel regelbare lichtpunten uit drie LED-lichtbronnen zijn namelijk bijna productierijp. Daimler werkt er samen met een aantal partners naarstig aan.
Drie kleine LED-chips ter grootte van een balpenpunt bevatten de elektronische besturing voor telkens 1.024 lichtpunten. Tijdens de rit worden de weersomstandigheden, het wegverloop, de snelheid, het tegemoetkomend verkeer en de afstand tot de andere weggebruikers voortdurend geanalyseerd. En afhankelijk van al die factoren wordt er verlicht.
Geen donkere randgebieden meer
Bij hoge snelheden zal de lichtkegel bijvoorbeeld langer zijn, in de stad daarentegen breder om ook de stoep te verlichten. Andere weggebruikers kunnen worden ontzien of net belicht. Terwijl bij de andere systemen het volledige tegemoetrijdende voertuig uit de lichtkegel wordt gesneden, wordt het mogelijk om alleen de hoofden te ontzien. Alle bocht kunnen zo worden belicht dat er geen donkere randgebieden meer zijn, belooft Mercedes.