De allereerste Land Rover liet zich door niets of niemand tegenhouden en moest het stellen met een simpele atmosferische viercilinder op benzine. Door berg en dal kan je dus ook met wat minder. Maar tegenwoordig moet zo’n grote terreinwagen ook nog een beetje presteren. Iets wat het de jongste tijd niet meer wint van de heersende downsizing-trend. En daarom komt een tweeliter diesel nu ook in de neus van de Range Rover Sport.
Viercilinder diesel
Hoe sterk die het derde luik van z’n naam nog waarmaakt, zal nog moeten blijken. Maar de cijfertjes van wat zo’n geblazen blok tegenwoordig kan opwekken zijn evenmin mis. Het gaat hier om 240pk en 500Nm. Toegegeven, dat is wat minder dan de 259pk en 600Nm van de afzwaaiende zescilinder, maar deze combinatie betekent ook dat er minder gewicht meegesleurd moet worden. En voor de koper moet het ook betekenen dat de Range Rover Sport weer een beetje makkelijker bereikbaar wordt. Z’n prijs hoort immers scherper te zijn en de onderhoudskosten lager.