Volkswagen haalt z’n chequeboek boven. Het bedrijf zal de Amerikaanse eigenaars van door dieselgate getroffen auto’s moeten vergoeden. In het totaal voor € 13,6 miljard. En dat slaat louter op de bezitters van de tweeliter diesels, over de getroffen voertuigen met drieliter wordt nog onderhandeld.
Dat cijfer omvat de kost voor het terugkopen van de auto’s tegen de restwaarde die gold voor het uitkomen van het gesjoemel. VW verplicht zich daartoe. De rekening ervan kan flink oplopen want de waarde is er met gemiddeld 19% gezakt. Dat kost mogelijk meer dan 9 miljard.
Er wordt nog ruim € 4 miljard verplicht geïnvesteerd in milieuvriendelijke technologieën. En omwille van inbreuken tegen de plaatselijke wetgeving moet VW in 44 staten (gezamenlijk) ook nog eens een half miljard aan boetes betalen.
En Europa?
Bij ons zijn de consumentenwetten een stuk minder genereus. En dat stoot alvast enkele Europarlementariërs flink tegen de borst. Onder meer de Europese Commissaris van Industrie, ene Elzbieta Bienkowska, vindt dat VW het vertrouwen pas echt kan terugwinnen wanneer het bedrijf de Europese consument gelijk behandelt.
En hoe ziet het met de fix?
Die fix, die volgens de Amerikanen helemaal niets doet, maar wel goedgekeurd is voor Europa, moet Volkswagen nu aanbrengen op alle getroffen voertuigen. Binnen de EU zijn dat er zo maar eventjes 8,5 miljoen. En de autoreus lijkt z’n tijd te nemen. Er zijn nog maar amper 50.000 aanpassingen doorgevoerd.