Het is een SUV!
De vorige was nog meer een monovolume, maar dat segment is te veel gekrompen. SUV's zitten dan weer in de lift.
1Peugeot stelt z'n nieuwe 3008 voor. En die is niet zoals de vorige. Hier zijn de 10 belangrijkste zaken om te onthouden.
De vorige was nog meer een monovolume, maar dat segment is te veel gekrompen. SUV's zitten dan weer in de lift.
1Hij oogt erg stoer, zelfs voor een SUV. En op vlak van styling trekt Peugeot alle registers open. Een grote grille, zwevend dak en originele achterlichten. Ze durven weer, de Fransen.
2De breedte bleef gelijk, maar de nieuwe 3008 is 8cm langer. 6,2cm daarvan vind je ook terug in de wielbasis.
3Als monovolume paste er in de 3008 432l bagage. Nu is dat 520l. Bovendien is het interieur breder en langer omdat er efficiënter met plaats wordt omgesprongen.
4Centraal op de middenconsole zit een 8” aanraakscherm. Wie al een 208 of 308 heeft, zal dat bekend ogen. Eronder zitten toggle switches voor die paar functies die je niet via de menu’s bedient.
5Het kleine stuurtje voor je neus is nu afgeplat. En erboven zitten nu - als je wil tenminste - helemaal digitale wijzers.
6We zijn nog niet rond met die i-Cockpit. Die heeft verschillende ‘moods’. Er wordt gespeeld met de interieurverlichting, de geluidsinstellingen, de geur en de massagestanden van de voorstoelen. Je creëert hiermee je eigen unieke sfeer aan boord.
7Hij staat op het LMP2-plaform van de PSA-group. Dat betekent dat de 3008 ondanks z’n grotere afmetingen toch 100kg lichter werd. En dat is weer goed voor uitstoot, rijplezier…
8Bij de benzines zijn dat de 1.2 Puretech met 130 pk en de 1.6 e-THP met 165 pk. Dieselen kan met de 120 pk sterke 1.6 BlueHDi en een 150 of 180pk sterke variant van de 2.0 BlueHDi.
9Nu is er beeld, maar z’n publieksdebuut is pas voor na de zomer, op het Autosalon van Parijs. In de herfst staat hij bij de dealer.
10