Dit zijn de 10 beste snufjes in een auto

Er zijn merken die er een erezaak van maken om hun modellen telkens met de allerlaatste snufjes uit te rusten. Volgens het Duitse Center of Automotive Management (CAM) kan je dat ook meten aan het aantal patenten en hoe zwaar die patenten wegen (maturiteit, originaliteit, bruikbaarheid). Daaruit wordt een innovatie-index gedistileerd die aangeeft wat de knapste snufjes zijn. Dit zijn de 10 beste volgens CAM, in willekeurige volgorde.

Predictive efficiency assistent, Audi

Audi koppelt de radargestuurde cruise control aan uitgebreide navigatiedata. Deze bevatten onder meer informatie over de topologie van de route waardoor de motor, de transmissie en de remmen kunnen anticiperen.

Lees meer

Autopilot, Tesla

Het semi-autonome rijden werd in de Model S door een software-update geactiveerd. De Tesla’s remmen en versnellen nu zelfstandig, houden afstand tot de voorligger en sturen zelfs in bochten. Dit werkt vanaf 30 km/u, ook wanneer de bestuurder langere tijd zijn handen van het stuur neemt.

Lane Keep Assist, GMC

De full-size SUV van GMC, een dochteronderneming van General Motors voelt zich heer en meester op de highway. De Yukon-bestuurder wordt desgewenst bijgestaan door actieve rijstrookassistent die het voertuig terug naar de eigen rijstrook brengt.

Remote Control Parking, BMW

BMW's nieuwe 7-Reeks scoort hier vooral dankzij een autonoom parkeersysteem. De chauffeur stapt uit en parkeert zijn auto via de sleutel die als afstandsbediening dient.

Lees meer

Intelligent Adaptive Cruise Control, Honda

De Japanners hebben hun compacte SUV als allereerste een voorspellende cruise control gegeven. Het elektronische systeem voorspelt het invoegen van andere voertuigen in je rijstrook en reageert automatisch daarop. Voor het gebruikte algoritme heeft Honda het rijgedrag in heel Europa bestudeerd.

Intelligent Speed Assist, Ford

Eigenlijk is dit een slimme verkeersbordherkenner. Met behulp van een camera en gps-data toont het Ford-systeem niet alleen de maximumsnelheid in de cockpit, maar beperkt het tegelijkertijd de maximale snelheid van het voertuig.

Lees meer

SCR-katalysator, Peugeot 208

De 99pk sterke viercilinder pakt uit met een verbruik van slechts 3,0 liter gemeten volgens de officiële (maar controversiële) NEDC. Maar de kleine Fransman heeft ook een SCR-katalysator om de NOx-uitstoot te verminderen en een roetfilter aan boord. Vergeleken met de vorige motor verbruikt hij 16 procent minder en stoot hij 17 procent minder CO2 uit.

Lane Departure Warning, Range Rover

Het assistentiesysteem in de Britse SUV doet wat de concurrentie ook kan: het waarschuwt de bestuurder visueel en akoestisch als die van zijn rijspoor afwijkt. Daarnaast kan het systeem echter ook automatisch tegensturen.

Car-to-car communication, Mercedes-Benz

De E-Klasse kan informatie met andere voertuigen uitwisselen. Dit is zou de bestuurders moeten helpen door hen voortijdig voor gevaren, zoals een auto met pech langs de weg of ijzel te waarschuwen.

Lees meer

ix35 Fuel Cell, Hyundai

Hyundai biedt zijn brandstofcelauto al sinds 2012 via leasing aan, vanaf 2015 verkopen de Koreanen hun high-tech model ook via de reguliere markt, wat de auto volgens CAM nog interessanter maakt. Met een volle tank waterstof komt de ix35 600km ver, dat is een vijfde meer dan het officiële bereik van de Toyota Mirai.

Geef commentaar
comments by Disqus