De overheid verhoogt de accijns op diesel als één van de maatregelen om het € 2,2 miljard grote gat in de begroting te delven. Maar hoeveel belasting is er momenteel al op benzine en diesel? Wat kost brandstof echt? Dit zijn de cijfers.
Euro 95
Historisch gezien heft de overheid meer accijns op benzine dan op diesel. Het verschil tussen beide nam de afgelopen jaren af, maar blijft niettemin aanzienlijk. Op de publicatiedatum van dit item bedraagt de maximumprijs van Euro 95 in België € 1,329. De kostprijs van de grondstof bedraagt ongeveer één derde van het totaal. En voor de duidelijkheid, daarin zit niet alleen de productie- en distributiekost vervat, maar ook de winst voor de pomphouder. De accijnzen bedragen ongeveer 120% van dat basisbedrag. En op het totaal wordt vervolgens nog eens 21% BTW verrekend. Onderstaande tabel licht het nog eens verder uit.
Basisprijs | Accijns | Prijs incl. accijns | BTW percentage | BTW bedrag | Totaalprijs |
€ 0,484 | € 0.614 | € 1,098 | 21 % | € 0,231 | € 1,329 |
Diesel
Zoals gezegd, is de accijns op diesel lager. Die bedraagt net geen 100% van de kostprijs van de brandstof. Die is overigens erg gelijkaardig aan die van benzine. Onderstaande tabel, maakt de verhoudingen duidelijk (op datum van publicatie van dit item).
Basisprijs | Accijns | Prijs incl. Accijns | BTW percentage | BTW bedrag | Totaalprijs |
€ 0,460 | € 0,447 | € 0,907 | 21 % | € 0,191 | € 1,098 |
LPG
LPG is een brandstof waarop géén accijns wordt geheven, alleen BTW. Bovendien is het met een nettokostprijs van € 0,317/L ook de goedkoopste om te produceren. Voeg er € 0,066 BTW toe en je komt op de maximumprijs van € 0,383.
Basisprijs | Accijns | Prijs incl. Accijns | BTW percentage | BTW bedrag | Totaalprijs |
€ 0,317 | € 0,000 | € 0,317 | 21 % | € 0,066 | € 0,383 |