Het vergt enige discipline om geen argwaan te koesteren bij de aankondiging van een software-update die bestaande dieselmotoren zuiniger zal maken. Maar Renault beweert bij hoog en bij laag dat alle huidige motorversies voldoen aan de heersende normen. Alleen zegt het erbij dat het nieuwe manieren heeft ontdekt om ze nog een beetje schoner te maken. Die zullen geïntegreerd worden op nieuwe Euro 6 diesels die in de loop van dit jaar leverbaar worden, maar de Fransen willen de aanpassingen - gezien ze in de software terug te vinden zijn - ook doorvoeren op reeds geleverde diesels. Dat zal gebeuren bij een bezoek aan de dealer.
Wat past Renault aan?
Een EGR-systeem herbruikt vervuilde lucht in de motor, waardoor de uitstoot daalt. Elke moderne diesel heeft een dergelijk systeem, maar dat opereert slechts binnen een bepaald toerentalgebied. Renault beweert dat het dat werkingsgebied dubbel zo groot kan maken.
En dan is er nog de aangepaste sturing van de NOx filter. De frequentie en de doeltreffendheid van de reinigingen worden opgedreven dankzij een “robuuster” systeem, zodat beter rekening gehouden kan worden met uiteenlopende rijomstandigheden.
Wat is het effect?
Volgens de Franse ingenieurs kunnen de aanpassingen leiden tot een halvering van de uitstoot van stikstofoxiden (ja, precies wat Volkswagen met z'n sjoemelsoftware manipuleerde) binnen de uitbreidingszone van het EGR-systeem. Hoeveel dat dan exact oplevert, hangt af van ieders individuele rijstijl en gebruikspatroon.