We weten inmiddels al een tijdje dat de Seat Leon Cupra er 10pk bij krijgt. En dat de stijl van het model voor de gelegenheid mild wordt bijgespijkerd. Maar daar bleef het bij. Hoog tijd dus dat de Spaanse Volkswagen-dochter wat loslippiger wordt. Er hoort ook meteen een flinke lading foto’s bij.
De prestaties
De Cupra krijgt er dus 10pk bij. Daarnaast wekt de 2-liter viercilinder ook 350Nm op. Die extra paarden komen er niet louter door met de elektronica te goochelen: ook een nieuwe uitlaatlijn met minder tegendruk draagt z’n steentje bij. De top wordt nog steeds afgeregeld op 250km/u, maar accelereren gaat een tikkeltje sneller. Doe je het als een echte (met de hand dus) dan is 5,8 tellen het beste waar je op kan hopen. De DSG-automaat vlakt de schakelovergangen af en gaat daardoor één tiende vlotter naar de 100. Niet voldoende om het gevecht te winnen met een Ford Focus RS, maar een belabberd figuur sla je er ook niet mee.
Aerodynamic Pack
De Cupra behoudt z’n gestuurd differentieel tussen de voorwielen (elektronisch, dus het zijn de remschijfjes die aan het werk gezet worden, tenzij je een Performance Pack aanstipt uit de lijst met extra's), een adaptief onderstel en pronkt met LED-koplampen. Voor wie het allemaal niet dik genoeg is, is er ook nog een Aerodynamic Pack met meer spoilerwerk, Brembo remmen en specifieke velgen.