BMW M3 (E30)
De 3-Reeks kreeg er toen ook een raceversie bij. De 2.3 viercilinder wekte 200pk op. Ondanks een top van 235 km/u helemaal geschikt voor dagelijks gebruik. Pret verzekerd en beslist een investering, maar nu al zeer duur.
In 2016 vieren veel boeiende auto's hun 30ste verjaardag en hebben nu dus de oldtimerleeftijd bereikt. Ja, we gebruiken al de aanstormende nieuwe leeftijdsdrempel. Ze kwamen in het rampjaar 1986 voor het eerst op de markt. Eerst ontplofte de Space Shuttle Challenger, wat later de kerncentrale in Tsjernobyl. Op automobiel vlak een jaar waarin cabrio's, forse plastic bumpers en aërodynamische koetswerken de trend bepaalden. Onder hen volgende exemplaren:
De 3-Reeks kreeg er toen ook een raceversie bij. De 2.3 viercilinder wekte 200pk op. Ondanks een top van 235 km/u helemaal geschikt voor dagelijks gebruik. Pret verzekerd en beslist een investering, maar nu al zeer duur.
De über-auto uit de jaren '80. Maar helaas alleen een tip voor wie over een enorme hoeveelheid geld beschikt. Voor sommige speciale exemplaren van dit high-tech juweel met dubbele turbo, 450pk en vierwielaandrijving wordt al bijna een miljoen euro geboden.
De BMW 7-Reeks (E32) werd in eerste instantie alleen met zescilinder motoren aangeboden, later gevolgd door een twaalf-cilinder motor
In het rampjaar 1986 werd Alfa door Fiat opgeslokt. De 75 was dus de laatste 'echte' Alfa. Met power.
Toen atypisch Citroën, want zonder enige revolutionaire functies. Een eenvoudige, goedkope kleine auto. Maar hij was niet saai, heel zuinig en bood verbazingwekkend veel ruimte en flexibiliteit. Geen klassieker zoals de 2PK, maar daarom niet minder interessant.
"Auto van het Jaar ', aërodynamisch (CW 0,28) en dat was het dan zowat. Voor Opel liefhebbers...
De derde generatie van de Mazda RX-7 (FC3S 1986-1991) met wankelmotor zou weleens het technische hoogtepunt van het jaar 1986 kunnen zijn.
Bijna vergeten vandaag, maar 30 jaar geleden de favoriet van alle vrouwen - met vierwielaandrijving!
Een van de meest betrouwbare modellen uit de autogeschiedenis is de derde generatie van de Audi 80 (1986-1991). Hij heeft o.a. een volledig met zink gegalvaniseerde carrosserie, delen van de onderkant hebben een dip-coating en de uitlaat was standaard van roestvrij staal. En zijn CW-waarde van 0,29 is lager dan die van veel nieuwe auto's.
Als je naar de vele dakvrije auto's van weleer kijkt, zou je denken dat 1986 ook het jaar van de cabrio's was. Zeer populair was de Peugeot 205 Cabrio, naar keuze 79 met 105pk
Lees meerIn tegenstelling tot de kleine Peugeot geldt de eerste open versie van deze klassieker nog steeds als droomauto onder de oldies. Bovendien was hij de laatste 'echte' Saab, erna nam GM het Zweedse automerk over.
Lees meerDe gebruiksbeperkingen van een oldtimer kan je hier nog eens nalezen. Bij het publiceren van dit item aanziet de Belgische staat auto's van meer dan 25 jaar nog steeds als oldtimer, maar de leeftijdsdrempel wordt opgetrokken naar 30 jaar. Daarover lees je hier alles.
Lees meer