Afgelopen jaar verscheen Nissan aan de start van de 24-uurs-race van Le Mans met GT-R LM Nismo. Een auto die vooral anders was dan de andere auto’s in de LMP1-raceklasse. Met de verplichte hybride aandrijving, maar met de voorwielen die voor de aandrijving zorgden en een compleet andere gewichtsverdeling en aerodynamisch model.
Op papier werkt het briljant, maar...
Op papier leverde die aparte architectuur enkele interessante voordelen op, maar hoewel Nissan eerder al forfait gaf voor de rest van het endurance-kampioenschap om zich te concentreren op Le Mans, bracht het bedrijf het er niet goed van af. Het hybridesysteem gaf algauw de geest en de auto’s die rondjes bleven draaien, waren zo traag dat ze buiten het klassement eindigden.
Het ontwikkelingsprogramma werd echter doorgezet, met oog op deelname in het WEC (World Endurance Championship) van 2016. Maar nu beslist Nissan toch anders. Uit de verklaring van het Japanse merk valt op te maken dat de racewagen nooit competitief kan zijn. Een duur experimentje was het wel.