5 autobegrippen waar de min-30-jarige nog nooit van gehoord heeft

Vroeger – en dan bedoelen we niet het begin van het automobieltijdperk – moest je nog enige moeite doen om je auto te starten. Nu stap je in, druk je op de knop (of draaien de dino’s onder ons aan de sleutel) en weg ben je. Een lesje auto-Chinees voor wie pas het voorbij decennium zijn rijbewijs haalde:

Benzine mét lood, graag

De toevoeging van een kleine hoeveelheid lood aan benzine zorgde voor een smerend en beschermend laagje op de klepzittingen. Omwille van toxiciteit werd het gebruik ervan sinds midden jaren 1980 teruggedrongen. Bovendien verdragen voertuigen met katalysatoren enkel loodvrije benzine. In 2000 werd benzine met lood definitief uit de EU verbannen. Bezitters van oude auto's, die niet zonder het giftige goedje kunnen, moeten sindsdien een loodadditief aan elke tank toevoegen.

Choken!

Om een benzinemotor te helpen bij een koude start, wordt via de choke het gehalte brandstof in het brandstof-luchtmengsel verhoogd. Die beperkt namelijk de instromende lucht naar de carburateur, zodat de motor een rijker mengsel krijgt. Bij handmatige choken wordt er voor de start een knop uitgetrokken, eens de motor warm is, wordt die teruggeduwd. Een automatisch choke bestond overigens al in de jaren vijftig, maar zelfs eind jaren zeventig was die nog steeds geen gemeengoed.

Voorverwarmen

Tegenwoordig duurt het nog slechts seconden, vroeger kon het tot wel een minuut duren. We hebben het over het voorverwarmen van de dieselmotor. Daarin komt het verbrandingsproces immers beter op gang als er wat temperatuur in zit. Een benzine hoeft die voorbehandeling niet omdat de brandstof daar niet spontaan moet ontbranden, daarin doet een boegie het werk.

Ijs krabben. Ja, aan de binnenkant.

Als er zich in een moderne auto bij vriestemperaturen binnenin op de ramen een dun laagje ijs vormt, dan wijst dat op een probleem. Wellicht sluit je auto ergens niet meer goed af. De wagens uit de afgelopen decennia waren echter lang niet zo netjes in elkaar gezet als vandaag en dus was een vochtig interieur vrij normaal en moest er in de winter vaak binnenin ijs gekrabd worden.

Even bijtanken... in de batterij

Opdat de auto-accu lang zou meegaan, moest het vloeistofniveau regelmatig gecontroleerd worden en moest er indien nodig gedestilleerd water toegevoegd worden. Ongeveer tien jaar geleden maakten de "onderhoudsvrije" batterij hun opmars. Die zijn door leken niet meer open te krijgen.

Geef commentaar
comments by Disqus