Decennia aan een stuk verkocht Citroën auto’s aan klanten die boven alles gesteld waren op hun comfort. Het had daarvoor een unieke troefkaart uit te spelen: de hydropneumatische ophanging. Het zorgde er niet alleen voor dat de koets zich weinig of niets aantrok van de staat van de ondergrond, het compenseerde ook voor belading en het zorgde voor een uitstekend weggedrag, al zag het er aan de buitenkant soms anders uit.
Maar de afgelopen productgeneraties schroefde Citroën het gebruik van z’n unieke ophanging meer en meer terug. Het technische ‘unique selling point’ zat op de strafbank. Binnenkort verdwijnt het voorgoed. Een beslissing waar Citroën nogal wat tegenwind over te verwerken kreeg. Citroën-baas Linda Jackson probeert nu de brand te blussen door te beloven dat Citroën in 2017 met een nieuwe revolutionaire ophanging zal uitpakken. Belangrijk daarin: alléén Citroën. Het hippe submerk DS moet zelf z’n boontjes maar doppen.
Over de techniek zelf geeft Jackson niets prijs. Ze zegt alleen dat het gaat om een systeem met dezelfde voordelen, maar dan moderner. Ze doopt het zelf ‘revolutionair’. Laat ons dus hopen dat het niet gewoon om elektronisch gestuurde dempers gaat.
Meer Citroëns
Jackson wil in de toekomst meer Citroëns verkopen. Een ambitie die ze natuurlijk deelt met elk merk. Citroën zal dat overigens doen met minder modellen. Het bedrijf wil die halveren: van 14 naar 7 en toch 15% meer verkopen tegen 2020. De sleutel moet het design zijn - meer in lijn van de Cactus - samen met comfort. Het lijkt alsof Citroën naar z’n oude waarden teruggrijpt.